Air Belgium 44 miljoen euro verlies afgelopen jaar
Air Belgium lijdt in 2022 aanzienlijk verlies en kampt met cumulatieve verliezen van bijna 92 miljoen euro. Oorzaken zijn gestegen uitgaven, zoals hogere kosten voor kerosine en salarissen, ondanks een omzetstijging van 39,3% tot ongeveer 229 miljoen euro. Het verlies van het afgelopen jaar bedroeg ruim 44 miljoen euro.
Routes en inkomsten
De luchtvaartmaatschappij heeft enkele onrendabele routes naar het Caribisch gebied (Guadeloupe, Martinique, Punta Cana en Curaçao) stopgezet om de verliezen te beperken. Momenteel voert Air Belgium alleen nog lijnvluchten uit naar Zuid-Afrika en Mauritius. Andere inkomstenbronnen zijn vrachtvervoer en wetleases, waarbij drie van de vier passagierstoestellen momenteel worden gebruikt door British Airways, Royal Air Maroc en Air Mauritius.
Toekomstplannen
Plannen om nieuwe lijndiensten naar de Verenigde Staten en Azië te starten, zijn voorlopig op een laag pitje gezet. Om de financiële situatie te verbeteren, hoopt Air Belgium in het derde kwartaal van het lopende jaar weer rendabel te worden. Ondertussen zijn er gesprekken gaande met investeerders om financiële ondersteuning te krijgen. Eind juni heeft een potentiële investeerder een bod gedaan van maximaal 14,4 miljoen euro voor een belang van 49 procent, dat positief is onthaald door de raad van bestuur. Voorwaarden, zoals een gemeenschappelijke strategie en goedkeuring door de bevoegde autoriteiten, moeten echter nog worden vervuld.
Vloot en aandeelhouders
Air Belgium beschikt over twee Airbus A330-900’s en twee A330-200’s voor passagiersvluchten. Daarnaast voert de maatschappij vrachtvluchten uit met drie Boeing 747-8F’s en twee Airbus A330-200P2F’s voor de Chinese Hongyuan Group, die tevens de belangrijkste aandeelhouder is.
(c) Foto: Airbus – A330NEO